3 ademhalingsoefeningen om je lichaam in slaap te krijgen. Heb je en overvol brein? Blijf je piekeren over ideeën of dingen die je nog moet doen en die je niet mag vergeten? Breng dan je lichaam en geest tot rust met deze drie ademhalingstechnieken, en val daarna heerlijk in slaap.

Heb je wel eens gehoord van de ademhalingstechniek ‘kleuren inademen’? Deze oefening wordt namelijk ook wel eens gebruikt bij yoga. Neem een rustgevende kleur in gedachten en stel je dan voor dat je deze kleur inademt, en wanneer je uitademt neem je een kleur die stress symboliseert.

Kies een kleur die voor jou een ontspannende uitwerking heeft. Adem langzaam in door je neus terwijl je tot drie telt en adem daarna uit door je mond terwijl je tot zes telt. Stel je nu voor dat je in een wolk van de door jou gekozen rustgevende kleur zit. Terwijl je inademt stel je je voor hoe de kalmerende kleur door jouw lichaam stroomt en je van top tot teen rust geeft. Wanneer je uitademt, stel je je voor dat de kleur die jij gekozen hebt voor stress, jouw lichaam verlaat en daarmee alle spanning uitblaast. 


Ademen naar je zonnevlecht

Het doel van deze oefening is het loslaten van spanning in de zonnevlecht, een netwerk van zenuwen in je buik. Een fijne oefening die je helpt om daarna makkelijker in slaap te vallen.

  • Ga ontspannen zitten en leg je rechter enkel op je linker knie.
  • Wrijf even over je rechter voet om even extra te ontspannen. Zoek nu de plek waar de drukpunt van de zonnevlecht zit (zie afbeelding). Het kuiltje zit vlak onder de bal van de voet, onder je tweede teen.


  • Druk nu met je duim of met een massage stick stevig op dit punt wanneer je inademt. Blijf normaal doorademen en druk ongeveer vijfentwintig seconden met je duim of de stick tegen de drukpunt van de zonnevlecht. Verminder de druk wanneer je uitademt.
  • Herhaal de oefening drie keer en ga dan over naar je andere voet en herhaal de stappen.
  • Je zult merken dat je nu dieper en meer ontspannen kunt inademen.



Ademen als de zee

Stel je bij deze oefening voor dat je adem haalt als golven die aan land spoelen en weer terugstromen de zee in. Ga lekker ontspannen liggen in bed, adem even in om vervolgens uit te ademen met een ontspannen geluid. 'Haaah..' Haal nu langzaam, diep en regelmatig adem en maak het 'Haaah' geluid bij het in- en uitademen. Oefen eerst deze basismethode met een open mond en probeer daarna de oefening met een gesloten mond. Probeer de oefening dan met gesloten mond. Deze manier van ademen heeft een beetje weg van de ademhaling tijdens je slaap, waardoor je geest tot rust komt en je lichaam overgaat in de slaapstand.


Welterusten!


Meer slaaptips nodig?

Meer slaaptips vind je in het boek van Kim Jones, genaamd ‘Welterusten, 222 manieren om goed te slapen‘ van uitgeverij Luitingh-Sijthoff.



Het Boek

Dit informatieve en praktische boek helpt je om de natuurlijke kracht van kleuren te ontdekken en ze toe te passen in je leven.. ga verder


Aura & Chakra's

Speciaal, als aanvulling op het boek, ontworpen Aura en Chakra Posters, o.a. uitleg over de lagen van de Aura en Chakra's ga verder


Meditatie & Kleur

Speciaal, als aanvulling op het boek, ontworpen Meditatiekaarten, behorende bij de 7 Basischakra's, inclusief Affirmaties..  ga verder


Kleur-rijke producten

Prachtige producten zoals boeken over kleur, meditatie en yoga, Aura soma, klankschalen, mandala en meer..  ga verd​​er