Wanneer ben je voor het laatst bewust geweest van de kleur van je eten?
Steeds meer mensen raken bewust van het feit dat het eten van voeding in de kleuren van de regenboog het lichaam voedt met een reeks aan voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft en dat het zelfs kan helpen met gewichtsverlies. Deze kleurrijke voordelen kunnen je immuunsysteem versterken, een gezond hart bevorderen, een stralende huid creëren en u zelfs helpen om langer te leven.

Hoe beïnvloeden kleuren nou precies je gezondheid? Ik deel hier waarom het belangrijk is om van elke maaltijd een kleurrijk schilderij te maken.

Als het gaat om het eten van kleurrijk voedsel, is het het beste wanneer de producten in het seizoen of op hun helderst en rijpst zijn. Op dat moment hebben de producten nog de meeste voedingsstoffen.

Aangezien je lichaam alles wat je eet en drinkt op de een of andere manier gebruikt, is het aan te raden dat je verschillende kleuren combineert en je lichaam voedsel geeft dat een goede interactie heeft met elkaar in het verteringsproces. Wanneer je bijvoorbeeld ijzer nodig hebt, zou je vitamine C kunnen halen uit geel en oranje voedsel.


Rood
Een geweldig voordeel van rood voedsel is dat ze het carotenoïde lycopeen bevatten. En hoewel je waarschijnlijk al hebt gehoord over de voordelen van een rauw dieet, wordt lycopeen eigenlijk verbeterd door te koken. Dus als je items zoals tomatensaus in blik gebruikt, kan je lichaam meer lycopeen opnemen dan wanneer je alleen een tomaat eet. Lycopeen staat ook bekend als dat het de gezondheid van prostaat en borst bevordert.

Probeer eens gegrilde watermeloen plakken of gekookte bieten. Je kunt rode paprika's en zelfs warme aardbeien roerbakken voor een lekker toetje. Een handvol veenbessen, kersen, granaatappel of frambozen pakken, werkt ook. Helemaal leuk waarschijnlijk om te lezen: Rode wijn telt ook! De flavonoïden van druiven zijn ontstekingsremmend en bevatten antioxidanten die het slechte LDL-cholesterol helpen verlagen, een goede HDL verhogen, sommige vormen van kanker voorkomen en zelfs je prestaties in de sportschool kunnen verbeteren.

Blauw en paars
Als je merkt dat je constant dingen vergeet (deadlines, de verjaardag van je vriendin of waarom je net naar de keuken bent gegaan), probeer dan eens te kiezen voor donker fruit en donkere groenten. Blauw en paars voedsel is dé ultieme hersenvoedsel. Bosbessen zijn de koning van antioxidanten met een enorme hoeveelheid van deze vrije radicalen-strijders in slechts een vrucht van erwt-formaat. Een studie bij oudere volwassenen met een vroege geheugenverandering wees uit dat deelnemers na slechts 12 weken drinken van bosbessensap verbeteringen hadden in het terugroepen van woorden en verminderde depressieve symptomen. Superfood-experts zweren bij bosbessen als een manier om het geheugen en de cognitie te verbeteren en om de bloeddruk te verlagen.

Bovendien hebben pruimen, vijgen, aubergines, rozijnen, paarse aardappelen, pruimen, bramen en paarse en zwarte druiven allemaal anti-verouderende eigenschappen en bevorderen ze een lange levensduur. En daar blijft het niet bij; de anthocyanines die het blauwviolette pigment aan deze groenten en fruit leveren, zijn hart-gezonde verbindingen die beschermen tegen milieu-toxinen. Tip: probeer ook eens vijgen in je smoothie of salade.


Groen
Kies uit broccoli, spinazie, paksoi, boerenkool, rucola of boerenkool, waar je qua voeding niet fout mee kunt gaan. Oh, en laten we de spruitjes niet vergeten! Elk van deze bladgroene groente bevat veel vitamine A en een goede bron en calcium.

Groene groenten bevatten ook veel vitamine K, wat helpt bij het reguleren van normale bloedstolling. Een stof in deze groene groenten, isothiocyanaten genaamd, reinigt ook de lever en beschermt tegen kanker. Bovendien zitten ze boordevol kalium. Probeer eens groene asperges, die een gezonde blaas bevorderen en urineweginfecties kunnen voorkomen. Courgette, sperziebonen en artisjokken zijn ook geweldige keuzes, evenals kruiden (denk aan basilicum, peterselie, koriander, tijm en munt) en groen fruit (appels, peren, druiven, kiwi en limoenen).


Geel en oranje
Wil je een natuurlijke glans en een heldere teint? Geel en oranje voedsel kan daarbij helpen! Citroen, ananas, kurkuma, maïs, mango's, sinaasappels, mandarijnen, zoete aardappel, papaja, meloen en passievrucht versterken de huidelasticiteit en geven je huid van binnenuit een natuurlijke warmte. Eet deze gezonde huidvoeding ook voor een prachtige zonloze kleur.

Veel sinaasappels bevatten bètacaroteen, een carotenoïde die verantwoordelijk zijn voor het verstrekken van een hoge dosis vitamine A, waarvan bekend is dat het een goede gezondheid van het oog bevordert. Oranje en gele voedingsmiddelen versterken ook je botten en tanden dankzij hun vitamine C, kalium en foliumzuur.


Wit
Wit wordt in voeding ook als een kleur gezien en er is zoveel meer in de wereld van wit voedsel dan het qua voedingswaarde minimale wit brood, pasta en witte suiker. Ongeraffineerd voedsel zoals bloemkool, champignons, uien, de binnenkant van kiwi's, selderij en zelfs bananen die ook in de witte categorie vallen, hebben zeker meer nutritionele waarde dan een plakje leeg witbrood.


Ook al bevatten aardappelen veel zetmeel en koolhydraten, een middelgrote aardappel bevat meer kalium en voedingsvezels dan een middelgrote banaan, evenals magnesium en eiwitten.


Meer over wat gekleurde voeding voor je kan betekenen lees je in mijn boek 'Leef met Kleur!'

Boek
Leef met Kleur!
€19,97

(excl. €4,00 verzendkosten, NL)


Koken met kleur



Andere kleurrijke producten

Aura & Chakra's

Mooie Aura en Chakra Posters en Chakra's en prachtige 7 Chakra Power meditatiekaarten, inclusief affirmaties... ga verder

Meditatie & Kleur

Prachtige meditatie producten die je helpen om op een comfortabele manier lichaam en geest in balans te krijgen...  ga verder

Kleur-rijke producten

Prachtige producten zoals boeken over kleur, meditatie en yoga, Aura soma, klankschalen, mandala en meer...  ga verder 


   

Facebook
Instagram
Pinterest